Dr. Irina Adrian

Medic nutriționist

Clinica de nutriție Nutrislim – Unirii

 

 

 

Suplimente alimentare – sunt bune pentru slabit?

Specialiști consideră că făcând unele modificări în stilul de viață, incluzând reducerea aportului caloric, cu adoptarea unui pattern sănătos de alimentație și creșterea activității fizice, reprezintă baza pentru obținerea unei scăderi în greutate pe termen lung. Pentru că adoptarea tuturor acestor măsuri poate fi dificilă, mulți se orientează către suplimente alimentare ce promovează scădere rapidă și garantată a greutății.

 

Există o varietate mare de produse ce promovează scăderea ponderala, care vin în diverse forme cum ar fi: capsule, tablete, lichide, pudre, batoane. Multe dintre acestea au ingrediente ce pot interacționa sau interfera cu diverse medicații. Așadar  este important să luăm în considerare ce știm și ce nu știm despre ingredientele din suplimentele alimentare înainte de a le folosi, în special la cei cu hipertensiune arterială, diabet zaharat, boli cardiace și hepatice.

 

Ce spun studiile științifice?

Suplimentele alimentare conțin o varietate mare de ingrediente, iar în mod nesurprinzător informațiile științifice disponibile pentru aceste ingrediente variază considerabil. Exemple de de ingrediente pe care le găsim în suplimentele alimentare:

 

MANGO AFRICANI
  • Inhibă adipogeneza și reduce nivelul leptinei;
  • Există puține studii și toate făcute pe doze mici de administrare;
  • Efecte adverse: dureri de cap, insomnii, flatulență.

 

BETA-GLUCANS
  • Crește sațietatea și timpul tranzitului gastrointestinal, scade absorția glucozei;
  • Fără efect pe greutatea corporală;
  • Posibil efect advers secundar de scădere ponderală.

 

BITTER ORANGE (citrus aurantium ca ingredient principal)
  • Crește lipoliza, acționează ca un supresor moderat asupra apetitului;
  • Lipsa siguranței utilizării lui;
  • Efecte adverse secundare precum : dureri precordiale, anxietate, dureri de cap, creșterea tensiunii arteriale, creșterea alurii ventriculare.

 

CAFEINA (adăugata sau provenită din guarana, nuci kola, yerba male)
  • Stimulează sistemul nervos central, crește termogeneza, crește oxidarea grăsimilor;
  • Studiile sunt făcute pe termen scurt, lipsesc cele pe termen lung;
  • Siguranță scăzută la aport < 400-500 mg/zi; unii producători nu declară cantitatea ci doar enumeră ingredientele
  • Efecte adverse: iritabilitate, tahicardie.

 

CAPSAICINA
  • Crește sațietatea, scade aportul caloric, crește oxidarea lipidelor;
  • poate reduce aportul caloric, dar fără efect pe greutate;
  • Efecte adverse: crește nivelul insulinei, scade HDL colesterol;
  • Studiile confirmă faptul că, crește sațietatea nu prin eliberarea hormonilor sațietății, ci prin stresul gastro-intestinal indus (durere, senzație de arsură, greață, balonare), ducând astfel la scăderea dorinței de a mânca.

 

CARNITINA
  • Aminoacid prezent în mod natural în carne, pește, produse lactate;
  • Crește oxidarea acizilor grași cu efect de scădere ponderala moderat;
  • Suplimentele sunt tolerate până la 4 g/ zi;
  • Efecte adverse precum greață, vărsături, crampe abdominale, diaree;
  • La nivel intestinal este metabolizată sub formă de trimethylamin, substanță ce crește riscul bolilor cardiovasculare.

 

EXTRACT DE BOABE DE CAFEA VERDE
  • Inhibă acumularea de grăsime;
  • Există puține studii disponibile, toate cu o calitate metodologică săracă;
  • Boabele verzi (neprăjite) sunt bogate în acid clorogenic, implicat în adipogeneză, cu inhibarea acumulării de grăsime; efect pe greutate, dar fără confirmare de către meta-analize.
  • Există puține informații referitoare la 200 mg/ zi timp de 12 săptămâni;
  • Efecte adverse: dureri de cap, infecții urinare.

 

GLUCOMANNAN
  • Fibre solubile ce pot absorbi până la 50 de ori cantitatea lor de apă;
  • Promovează sațietatea cu întârzierea golirii gastrice;
  • Fără efect pe scăderea greutății (grăsimii).

 

Alte ingrediente întâlnite în suplimentele alimentare: chitosan, crom, fucoxanthin (alge), guma guar (fibre), hoodia, yohimbe, ephedra (ingredient interzis în suplimentele alimentare în mod normal).

 

În concluzie, așa cum arată rezultatele studiilor efectuate până în momentul actual, dovezile pentru utilizarea suplimentelor pentru scăderea ponderală sunt neconvingătoare și neconclusive.

Cea mai bună cale pentru scăderea ponderală, cat și pentru menținere este adoptarea unui plan alimentar sănătos, reducerea aportului caloric cu efectuarea unei activități fizice moderate, toate sub supravegherea unui medic nutriționist.

Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial