Dr. Irina Adrian

Medic nutriționist

Clinica de nutriție Nutrislim – Unirii

 

 

 

Forma trivalentă a cromului (crom III) este un mineral ce potențează acțiunea insulinei, ce intervine în metabolismul carbohidraților, lipidelor și proteinelor. Pe piață există suplimente ce conțin crom sub formă de picolinat de crom, nicotinat de crom, respectiv sare anorganică – clorură de crom.

 

Care este doza recomandată de Crom?

Institutul de Medicină din cadrul Academiei Naționale din SUA a stabilit că aportul adecvat de crom este de 20 – 35 micrograme / zi.

Deficitul de crom este rar întâlnit și apare de cele mai multe ori, în cazul consumului crescut de dulciuri, în cazul administrării de corticosteroizi, al efectuării în mod excesiv a exercițiilor fizice și al stresului psihologic.

 

Ce spun studiile clinice despre utilizarea Cromului pentru scăderea greutății?

Cercetătorii au plecat de la ipoteza că suplimentele de crom cresc masa musculară și determină scăderea grăsimii din corp, dar rezultatele studiilor au fost echivoce. Unele studii indicau că aceste suplimente pot reduce de asemenea și aportul de alimente, nivelul foamei și al poftelor, cu toate că părerile despre aceste efecte sunt împărțite.

 

Eficacitate

Unele studii au evaluat efectul suplimentelor de crom, în special sub formă de picolinat, asupra scăderii în greutate. În 2013, s-au analizat rezultatele din nouă studii randomizate, la care au participat 622 de pacienți obezi sau supraponderali. Durata studiilor a fost între 8 săptămâni și 6 luni, iar doza de picolinat de crom administrată a fost între 200-1000 mcg/zi. Șase dintre aceste studii au inclus și antrenamente fizice.

Suplimentarea cu picolinat de crom a redus greutatea corporală cu 1,1 kg mai mult, comparativ cu grupul placebo, dar numărul de kilograme slăbite nu se corelează cu cantitatea de picolinat de crom administrată. Astfel cercetătorii au ajuns la concluzia că efectul acestor suplimente are o relevanță clinică discutabilă.

Tot în 2013 s-a făcut review sistematic cu meta-analiza a 11 studii randomizate și controlate, ce analizează efectele administrării cromului la 866 pacienți supraponderali sau obezi. Autorii au concluzionat că dozele zilnice între 137 – 1000 micrograme / kilogram, administrate timp de 8 – 26 săptămâni, reduc greutatea corporală cu 0,5 kg, procentul grăsimii din corp scăzând cu 0,46%. Ca și autorii review-ului anterior, aceștia au observat că efectul este slab și incert.

 

Siguranță

Cromul pare să fie bine tolerat. Efectele adverse observate în urma studiilor au fost: scaune apoase, migrene, slăbiciune musculară, greață, vomă, constipație, vertij și urticarie.

 

Concluzii

Până în momentul actual nu există studii care să susțină eficacitatea administrării suplimentelor cu crom. Cea mai bună cale pentru scăderea ponderală, cat și pentru menținere rămâne adoptarea unui plan alimentar sănătos, reducerea aportului caloric și creșterea activității fizice zilnice.

Modificările în stilul de viață ce vizează scădere ponderala îmbunătățesc, de asemenea starea de bine și nivelul energiei și reduc riscul bolilor cardiovasculare, a diabetului și a unor tipuri de cancer.

Ghidul de Nutriție pentru Americani 2015 – 2020, ca și organizație guvernamentală, subliniază că necesarul nutrițional ar trebui în primul rând asigurat din aport alimentar.

 

Astfel, pentru un stil de viață sănătos:

  • consumă o varietate cat mai bogată de legume, fructe, cereale integrale, lactate semidegresate;
  • include în alimentație o varietate mare de proteine inclusiv pește, fructe de mare, carne slabă de pasăre, ouă, leguminoase, precum fasolea și mazărea, nuci, semințe etc;
  • limitează aportul de grăsimi saturate și trans, adaosul de zahăr și sare;
  • și, cel mai important, menține aportul caloric adecvat nevoilor tale.
Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial