Dr. Isabella Roșu

Medic nutriționist

Clinica de nutriție Nutrislim – Unirii

 

 

 

 

Slăbești 5 kg într-o saptămână! Slăbești 1 kg pe zi! Slăbești 20 kg în 2 săptămâni!

Sunt câteva dintre sloganurile susținute de diferiți comercianți pe internet, fie că este vorba despre diete celebre sau suplimente alimentare care promit o scădere rapidă în greutate. Această industrie generează numai în SUA peste 30 miliarde de dolari anual.

Dar toate aceste produse chiar generează scădere în greutate? Sunt sigure? Care sunt riscurile? Și mai ales, ce se întâmplă cu greutatea ta după aceea?

Scăderea drastică în greutate este promisă prin mai multe tipuri de produse:

  • Diete bazate pe înfometare, popularizate, de obicei, de vedete. Variații ale acestora există de prin anii 1950 și promit pe lângă scăderea în greutate și o detoxifiere a organismului.
  • Suplimente și pastile de slăbit. Sunt atât de multe, încât este uneori greu să ții pasul cu apariția lor. În general, promit o reducere rapidă a greutății, fie prin blocarea absorbției unor nutrienți, fie prin creșterea metabolismului sau stimularea arderii grăsimilor.
  • Creme, băuturi, diferite aparate și dispozitive. Majoritatea promit înlocuirea dietelor și a activității fizice.

În primul rând, trebuie menționat că toate suplimentele, ceaiurile de slăbit, shake-urile sau alte băuturi, tincturile, prafurile și alte pastile naturiste sau ”naturale” de slăbit NU trec printr-un șir lung de studii vizând eficiența și siguranța, asemenea tuturor medicamentelor, indiferent de afecțiunea căreia se adresează. Pentru a aproba un medicament pentru slăbit este nevoie de ani de studii, inclusiv pe oameni, pentru a fi aprobat. Iar studiile continuă și ulterior aprobării, pe măsură ce apar efectele pe termen lung în populație, studii care pot duce chiar la retragerea medicamentului respectiv după ani de utilizare, dacă efectele adverse depășesc beneficiile sau beneficiile sunt nesemnificative.

Singurele metode de slăbire validate de studii sunt dietele hipocalorice, chirurgia bariatrică și câteva medicamente de slăbit, care sunt însă însoțite și de efecte adverse. Și nici una dintre aceste metode nu promite scăderea drastică și rapidă în greutate.

În orice proces de slăbire, ceea ce generează scăderea în greutate nu este un produs sau o pastilă, ci reducerea aportului caloric asociată cu activitatea fizică.

Care sunt riscurile scăderii rapide în greutate ?

O scădere în greutate de 1 kg pe zi sau chiar mai mult, supune organismul unor riscuri, care sunt direct proporționale cu durata procesului. Cu cât vei prelungi metoda drastică de slăbire, cu atât riscurile vor fi mai mari și mai evidente:

  • Calculi biliari – apar la 12-25% din persoanele care pierd mult în greutate într-o perioadă scurtă
  • Deshidratarea
  • Malnutriția (în special dacă nu se consumă destule proteine)
  • Dezechilibre electrolitice și de minerale (calciu, magneziu, fier etc.)
  • Dureri de cap
  • Iritabilitate
  • Oboseală
  • Amețeli
  • Constipație
  • Dereglări de menstruație și alte dereglări hormonale
  • Căderea părului și uscarea pielii
  • Pierderea masei musculare și încetinirea metabolismului bazal

Care sunt soluțiile?

Scăderea rapidă în greutate se asociază cu riscuri importante pentru sănătate. Dar același lucru este valabil și pentru obezitate. De aceea, dieta hipocalorică, supervizată de un medic nutriționist este metoda cea mai sigură și cea mai bună pentru o slăbire sănătoasă.

Conform majorității experților în domeniu, o țintă realistă și sănătoasă pentru scăderea greutății este de 0,5 kg – 1 kg pe săptămână. Dieta trebuie să fie echilibrată nutrițional și pentru a preveni orice risc, să conțină suficiente proteine (70-100 g/zi), alimente bogate în potasiu (roșii, portocale, banane), magneziu (nuci, migdale) și alte minerale. De asemenea, un complex de multivitamine ar putea preveni orice carențe de vitamine.

Majoritatea oamenilor care caută o scădere rapidă în greutate pe cont propriu au obiective pe termen scurt, cum ar fi un eveniment important (nuntă, petrecere, aniversare) sau apropierea concediului la mare, unde vor să arate bine în costumul de baie. După atingerea acestui obiectiv, revin la obiceiurile anterioare, iar kilogramele se întorc și ele.

De aceea, scăderea în greutate este doar o etapă a procesului și nici măcar cea mai importantă. Cea mai importantă este menținerea ulterioară pe termen lung, cu introducerea în alimentație a tuturor alimentelor restricționate și creșterea gradată a aportului alimentar în funcție de rata metabolismului de repaus și nivelul de activitate fizică. Acest obiectiv poate fi atins în timp și, cel mai bine, cu ajutorul unui medic nutriționist.

Și să nu uităm: sănătatea este obiectivul cel mai important și este unul pe termen lung!

Surse:

Prevalence of micronutrient deficiency in popular diet plans. Jayson B Calton.

Journal of the International Society of Sports NutritionImpact of long-term lifestyle programmes on weight loss and cardiovascular risk factors in overweight/obese participants: a systematic review and network meta-analysis. Schwingshackl L et al. Systematic reviews London BioMed Central

Fă Primul Pas Spre o Viață Sănătoasă

Programează-te la o consultație cu unul din medicii nutriționiști Nutrislim (indiferent dacă ești din București sau din alte orașe) și împreună vom construi cea mai bună dietă pentru organismul tău.

Slăbește SĂNĂTOS, nu rapid!

Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial