Dr. Andreea Bănică

Medic nutriționist

Clinica de nutriție Nutrislim – Unirii

 

 

 

Hipotiroidismul reprezintă o afecțiune endocrinologică determinată de scăderea hormonilor tiroidieni, tetraiodotiroxina și triiodotironina. Cauzele hipotiroidismului sunt primare, legate de afectarea tiroidiană sau secundare, prin afectare hipofizară.

Care sunt cauzele hipotiroidismului?

Cea mai frecventă cauză a acetui sindrom este cea autoimună, reprezentată de tiroidita Hashimoto, în care sunt prezenți autoanticorpi ce distrug țesutul tiroidian. Deficitul de iod, ca o cauză a hipotiroidismului rămâne încă o problemă la nivel global, ce afectează o treime din populația lumii, în spcial în zonele cu deficit endemic de iod, însă lucrurile s-au ameliorat odată cu iodarea sării. La persoane cu alte afecțiuni tiroidiene, precum nodulii tiroidieni sau hipertiroidia, la care se impune intervenție chirurgicală sau tratament cu iod radioactiv, poate surveni hipotiroidismul.

De ce se îngrașă persoanele cu hipotiroidism?

Hormonii tiroidieni sunt foarte importanți pentru că sunt implicați în creșterea și dezvoltarea celulară, dar și în controlul metabolismului energetic, al celui lipidic și termic, dar și în controlul greutății. Aceștia intervin în contolul ratei metabolice bazale, unul din elementele cheie ce intervin în controlul greutății. În hipotiroidism, cand hormonii produși de glanda tiroidă scad, va scădea și metabolismul bazal, iar lipsa adaptării dietei la această stare va duce la creștere în greutate. În plus, hipotiroidismul va duce la creșterea nivelelor circulante de colesterol și LDL-colesterol (“colestrolul rău”), acest lucru îngreunând scăderea ponderală.

Tratamentul cu levotiroixină în această afecțiune este esențial, însă la fel de importantă este și o nutriție corespunzătoare pentru a ameliora dezchilibrele produse de scăderea hormonilor tiroidieni și pentru a îmbunătăți calitatea vieții.

Ce alimente se recomandă în dieta pentru hipotiroidism?

Primul pas este adoptarea unei diete bogate în proteine care va ajuta la creșterea metabolismului. Carnea slabă de tipul pui/curcan, fără piele sau grăsime sau peștele, gătite corespunzător, adică la cuptor sau la gratar, fierte sau înăbușite, pot fi servite cu ușurință la prânz sau la cină, alături de legume sau salate. Ouăle, gătite fierte sau poșate, brânzeturile semidegresate sunt de asemenea alimente bogate în acest tip de nutrient și reprezintă o idee bună pentru micul dejun, consumate alături de legume, cereale, pâine integrală.

Ce minerale se recomandă in dieta pentru hipotiroidism?

Un lucru foarte important în dieta pacienților cu hipotiroidism este aportul de iod. Acesta este esențial pentru sinteza hormonilor tiroidieni, de aceea e important ca în dietă să existe alimente bogate în acest nutrient, de tipul: pește (în special cod, ton), fructe de mare (creveți), lactate, ouă și să nu uităm de sarea iodată, care poate fi adaugată la gatit. Nu sunt recomandate suplimentele cu iod pentru că, deși acesta e important în producția hormonilor, excesul de iod blochează transportul acestuia la nivel tiroidian, prin blocarea unui trasportor specific, agravând astfel disfuncția tiroidiană.

Seleniul este un element important ce intervine în reglarea echilibrului hormonilor tioridieni în circulație pentru că intervine în conversia tetraiodotiroxinei în triiodotironină, forma activă care e responsabilă de acțiunea specifică la nivelul țesuturilor. De asemenea, acest nutrient are efect antioxidant, ajutând astfel la protecția țesutului tiroidian. Seleniul se găsește din abundență în nucile de Brazilia sau semințele de floarea soarelui crude sau coapte, în pește (ton, somon, sardine), în fructe de mare (scoici, creveți), în carnea de pui și curcan, în ouă, în brânza cottage. De asemenea, suplimentele cu seleniu nu sunt recomandate decât la indicația medicului, deoarece în doze mari, seleniul poate fi toxic.

Zincul este, de asemenea un nutrient important, deoarece acesta intră în componența enzimelor ce transformă la nivelul țesuturilor, hormonii în forma activă. Totodată, el intervine și în secreția hormonului tireotrop de la nivel hipofizar, care controlează funcția tiroidiei. Așadar, la pacienții cu hipotiroidism este necesar și un aport adecvat de zinc. Pentru a îmbunătăți aportul de zinc, acești pacienți pot consuma: carne (în special carne roșie – carne de vită), fructe de mare (scoici, midii, creveți), legume, semințe de dovleac, migdale, caju, însă consumate crude sau coapte, lactate, ouă.

Există alimente interzise în dieta din hipotiroidism?

Alimentele goitrogene, sau alimente care provoacă gușa, produc acest efect prin faptul că interferă cu preluarea iodului la nivel tiroidian. Principalele substanțe goitrogene sunt cruciferele (broccoli, varza de Brussels, conopida, varza), rozaceele (caise, piersici, zmeură, căpșuni) sau soia, cartof dulce. Din fericire, gătirea acestor alimente duce la eliminarea substanțelor goitrogene. Totuși, pacienții cu hipotiroidism ar trebui să limiteze aportul lor la o porție pe zi.

Este activitatea fizică indicată persoanelor cu hipotiroidism?

Deși metabolismul bazal scade la acești pacienți până la echilibrarea cu tratamentul cu hormoni tiroidieni, totuși, consumul caloric zilnic poate fi crescut cu ajutorul activității fizice. La acest tip de pacienți s-a observat că activitatea fizică duce la creșterea hormonilor tiroidieni în circulație, ajutând astfel metabolismul. Este recomandată în special activitatea fizică de tip cardio, moderat, de tipul mersului rapid, alergat ușor.

În concluzie, deși hipotiroidismul este o afecțiune ce dereglează metabolismul bazal, afectând astfel consumul zilnic caloric ce duce la creșterea în greutate, adaptarea dietei și consumul unor alimente ce ajută funcția tioridiană, alături de activitate fizica sunt elemente cheie pentru menținerea greutății.