Dr. Andreea Verdeș

Medic nutriționist

Clinica de nutriție Nutrislim – Dorobanți

 

 

 

Dieta Dukan: avantaje, dezavantaje si riscuri

Supraponderea și obezitatea sunt probleme cu care se confruntă tot mai multe persoane în ziua de astăzi. Din dorința de a slăbi cât mai multe kilograme și, de preferat, într-un interval de timp cât mai scurt, au fost create o multitudine de diete, poate cea mai cunoscută dintre ele fiind Dieta Dukan.
Aceasta a fost creată de Dr Pierre Dukan în 1970, medic generalist, inspirat fiind de un pacient de-al său obez, care afirma că ar putea renunța la orice fel de mâncare, exceptând carnea.

 

Astfel, a apărut dieta Dukan, o dietă hiperproteică, săracă în carbohidrați și grăsimi. Aceasta este împărțită în 4 faze:

  • Faza de atac (1-7 zile): în care se consumă proteine naturale (în principal de origine animală), în cantități nelimitate. Alimente permise: carne slabă de vită, vițel, vânat, porc, pui și curcan fără piele, organe, pește și fructe de mare, ouă, lactate degresate (lapte, iaurt, branză cottage și ricotta), tofu. La acestea se adaugă zilnic 1,5 linguri de tărâțe de ovăz, o linguriță de ulei și minim 1,5 L de apă.
  • Faza de croazieră (1-12 luni): în care se alternează zilele de proteine cu zile de proteine și legume, plus 2 linguri de tătâțe de ovăz pe zi. Legumele permise sunt: broccoli, conopidă, varză, ardei gras, anghinare, sparanghel, vinete, castraveți, roșii, ciuperci, fasole verde, ceapă, dovleac,
  • Fazele de consolidare și stabilizare: în care sunt permise și alimente cu un conținut mai bogat în carbohidrați și grăsimi, însă cu păstrarea unei zile pe săptămână doar cu proteine naturale.

 

Ce dovezi științifice susțin dieta Dukan?

Nu există prea multe studii pentru dieta Dukan, însă există multe studii care arată eficiența dietelor low-carb (hiperproteice) pentru slăbit.

Proteinele fac parte din cei trei macronutrienți necesari și oferă organismului 4 calorii pe gram. Spre deosebire de carbohidrați și grăsimi, proteinele nu sunt doar o sursă majoră de energie, ci au un rol extrem de important în procesul de creștere și dezvoltare al corpului. Aproape toate produsele de origine animală (carnea, ouăle, produsele lactate, peștele) conțin cantități semnificative de proteine. Acestea pot fi asimilate și din alte alimente precum fasolea, mazărea, nucile și semințele. Legumele și cerealele conțin cantități mai mici de proteină, arată Asociația Alimentelor și Medicamentelor (FDA).

Unul dintre mecanismele prin care aportul crescut de proteine contribuie la scăderea în greutate este stimularea arderii caloriilor prin gluconeogeneză. Aceasta reprezintă transformarea proteinelor și grăsimilor în glucoză, carbohidrații fiind restricționați.

De asemenea, proteinele cresc rata metabolică de repaus, asigură sațietatea și reduc secreția ghrelinei, hormonul foamei.

 

Care sunt avantajele și dezavantajele dietei Dukan?

Dieta Dukan prezintă avantaje evidente:

  • ajută în procesul de slăbit și în prevenirea obezității. Obezitatea duce la o creștere a riscului de diabet și boli cardiovasculare;
  • nu presupune o evidență a numărului de calorii sau a porțiilor de mâncare;
  • se bazează pe alimente de zi cu zi: carne, lapte, ouă.

Însă există și dezavantaje în ceea ce privește această dietă:

  1. Datorită consumului exclusiv și în exces de proteine, pot apărea: oboseală, migrene, creșterea nivelului de colesterol, declanșarea unui atac de gută, constipație.
  2. Prin inducerea rapidă a stării de cetoză în organism, apar simptome precum: respirație neplacută sau gust metalic.
  3. Fiind o dietă foarte restrictivă, mai ales în primele 2 faze ale acesteia, există un procent important de persoane la care apare efectul yo-yo. Este efectul de creștere ponderală semnificativă după încetarea dietei. De aceea, dieta Dukan nu este o variantă fezabilă de dietă pe termen lung.
  4. Apar deficiențe nutriționale (de asemenea in faza de atac). Un studiu recent a arătat că persoanele care urmează dieta Dukan au un aport excesiv de proteine, față de valorile nutriționale zilnice recomandate (10-30% din totalul de calorii), cu un procent scăzut de carbohidrați față de valorile recomandate (45-65% din totalul de calorii zilnic). În ceea ce privește aportul de vitamine și minerale, s-au determinat valori crescute de potasiu, fier, vitamina A și B2, însă valori scăzute de vitamina C și folați.
  5. La persoanele fără probleme renale, consumul crescut de proteine nu afectează în niciun fel rinichii. La cei cu tendința de a forma calculi renali, afecțiunea se poate agrava.
  6. Sănătatea oaselor nu este afectată de consumul crescut de proteine, cât timp se asigură un aport adecvat de potasiu (din legume și fructe).
  7. Prezintă riscuri pentru persoanele cu afecțiuni renale, hepatice și cardiovasculare! Nimeni nu ar trebui să urmeze această dietă fără a se consulta cu un medic nutritionist.
  8. Asigură un aport redus de fibre, mai ales în primele faze. Lingurile de tărâțe de ovăz (1,5 în prima fază, 2 linguri în faza a doua). Acestea nu furnizează mai mult de 5 g de fibre pe zi, de aceea apar constipația și alte probleme digestive.
  9. Este o dietă săracă în grăsimi, în special grăsimi sănătoase! Alimente precum avocado sau nucile nefiind incluse în nicio fază a dietei.

 

În concluzie, dieta Dukan poate fi eficientă, determinând scădere în greutate, dar este greu de susținut pe termen lung. De aceea, riscul de a recâștiga kilogramele pierdute este foarte mare.

Nu este foarte sănătoasă pentru că privează organismul de elemente esențiale, precum grăsimile sănătoase, fibrele, unele vitamine și minerale.

Nu poate fi urmată de oricine! Persoanele cu probleme renale, hepatice, cardiovasculare și orice alte afecțiuni importante ar trebui să o evite. De asemenea, nu este indicată la femeile însărcinate sau în perioada de creștere (copii, adolescenți).

Niciun aliment (sau categorie de alimente) nu poate aduce, singur, toate principiile nutritive de care are nevoie organismul.
Doar o alimentație echilibrată, variată și moderată, combinată întotdeauna cu activitate fizică, asigură succesul pe termen lung.

 

Surse:

Systematic review of randomized controlled trials of low-carbohydrate vs. low-fat/low-calorie diets in the management of obesity and its comorbidities. Hession M et al. Obesity Reviews

The role of higher protein diets in weight control and obesity-related comorbidities. Astrup A et al. International journal of obesity

Maintenance of energy expenditure on high-protein vs. high-carbohydrate diets at a constant body weight may prevent a positive energy balance. Martens EA et al. Clinical nutrition

Whey proteins have beneficial effects on intestinal enteroendocrine cells stimulating cell growth and increasing the production and secretion of incretin hormones. Gillespie AL et al. Food chemistry

Weight-loss diets in people with type 2 diabetes and renal disease: a randomized controlled trial of the effect of different dietary protein amounts. Jesudason DR et al. The American journal of clinical nutrition

Dietary protein and skeletal health: a review of recent human research. Kerstetter JE et al. Current opinion in lipidology

Controversies surrounding high-protein diet intake: satiating effect and kidney and bone health. Cuenca-Sánchez M et al. Advances in nutrition

Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial