Dieta daneză – metodă revoluționară de slăbit sau pericol pentru sănătate?

Dr. Raluca Pițigae

Medic nutriționist

Clinica de nutriție Nutrislim – Dorobanți

 

 

 

 

 

Dieta daneză, cunoscută și sub numele de dieta Copenhaga sau Royal Danish Hospital Diet, este una dintre cele mai controversate metode de slăbit, și asta pentru că este extrem de strictă și severă pe termen scurt, organismul putând fi afectat din acest motiv pe termen lung.

 

În ce constă dieta daneză?

Dieta daneză este un program alimentar de 13 zile care promite o scădere a greutății de 13 pana la 22 kilograme. În această perioadă, dieta este atât de restricționată încât atunci când veți simți senzația de foame, tot ce puteți face este să beți apă.

Această dietă a fost gândită pentru a veni în ajutorul persoanelor care au nevoie acută de reducere a greutății, în special ca pregătire a unei intervenții chirurgicale la pacienții obezi și nu persoanelor care desfășoară activitate fizică sau celor tratați recent de vreo afecțiune.

 

Cum funcționează această “metodă revoluționară pentru slabit?”

Dieta daneză presupune un consum individual de aproximativ 600-800 calorii pe zi, ceea ce reprezintă o reducere mare față de minimul caloric recomandat zilnic.

Sunt permise 3 mese, fără  gustări, întotdeauna la aceeași oră, astfel: micul dejun la ora 9 dimineața, prânzul pana în ora 14:00, iar cina între orele 17:00-18:00.

Ca alimente, dieta daneză clasică presupune: ouă fierte la micul dejun, carne slabă și salată verde pentru cină, cu multă cafea și o cantitate mare de apă între mese. Pe măsură ce veți înainta în dietă, ingredientele încep să se schimbe, fiind înlocuite cu pâine prăjită, pește (cod) și legume (morcov, roșie, fasole verde).

Pare o dietă plictisitoare din cauza diversificării reduse, iar pentru un vegetarian, regimul ar conține doar salată, ceai și cafea, deci aport energic egal cu zero.

De asemenea, ideea cafelei este ciudată, având în vedere efectul ei stimulent al sistemului nervos datorat cafeinei pe care o conține, ce poate provoca agitație, tremor sau alte efecte adverse în lipsa hranei.

Pentru a slăbi, trebuie să realizăm un deficit de calorii: fie mâncăm mai puțin decât ardem, fie ardem mai mult decât mâncăm. Arderile se cuatifică prin Rata Metabolică de Repaus (caloriile consumate de organism pentru funcțiile vitale) și activitatea fizică efectuată zilnic. Dacă aportul caloric zilnic este sub Rata Metabolică de Repaus pe termen lung, nu doar că va împiedica ritmul de slăbit, ci va duce, de asemenea, la alte probleme fizice, cum ar fi renale sau gastrice.

 

Avantajul dietei daneze constă în numărul mare de kilograme pierdute într-un timp scurt. Dar cu ce preț?

Înfometare, lipsa unui echilibru alimentar, probleme cu greutatea în viitor (recâștigarea rapidă a kilogramelor pierdute printr-o dietă foarte restrictivă), plus multe alte posibile probleme de sănătate.

Senzația de iritabilitate va fi prezentă tot timpul, lipsa de energie vă va da bătăi de cap, greața, senzația de foame și oboseală vor însoți dieta cu regularitate.

 

Se poate obține o scădere în greutate de durată cu dieta daneză?

O altă problemă importantă este reprezentată de încetinirea metabolismului pe măsură ce înaintăm în dietă. În plus, rata metabolică bazală scade pentru că dieta nu asigură energia de care organismul are nevoie. Pe măsură ce veți începe să mâncați normal, veți câștiga în greutate kilogramele pierdute și chiar mai mult decât atât, iar acestea vor fi extrem de greu de pierdut din nou.

De asemenea, o pierdere bruscă în greutate nu înseamnă o scădere a grăsimii corporale, ci o pierdere, mai degrabă, a masei musculare.

 

Ce spun studiile despre dieta daneză?

Dieta daneză are ca principal inconvenient faptul că nu oferă organismului toate substanţele nutritive necesare, ceea ce poate duce la dificultăţi de concentrare, slăbiciune, tulburări ale somnului etc. Aceasta slăbeşte sistemul imunitar şi creşte riscul de îmbolnăvire, specialiştii atrâgând atenţia că o astfel de dietă săracă în calorii poate provoca boli de rinichi şi intestinale. Specialiştii atenţionează, de asemenea, că organismul poate fi privat de vitaminele şi mineralele necesare din cauza lipsei anumitor grupe alimentare şi a cantităţilor mici de mâncare. De aceea, este recomandat comsumul de vitamine şi minerale pentru a preveni deficienţa de nutrienţi.

 

În concluzie, oricine se gândește să țină o astfel de dietă este sfătuit să se consulte în prealabil cu un medic nutriționist. Pentru a slăbi sănătos, este necesară o dietă echilibrată, adaptată nevoilor organismului, ținând cont de rata metabolică bazală, obiceiurile și preferințele alimentare și nivelul de activitate fizică.

 
 

Referințe :

  1. https://www.dietspotlight.com/danish-diet-review/ 17 things you need to know.
  2. https://life.ro/dieta-daneza-avantaje-si-dezavantaje/
  3. https://medium.com/@KeepTrainer/ “Copenhagen diet plan. Is it safe?”

 

 

Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial