Dr. Teodora Ioana Popa

Medic nutritionist Clinica de nutritie Nutrislim Unirii

 

 

 

Hipotiroidismul este o afecțiune în care organismul nu produce suficienți hormoni tiroidieni.

Hormonii tiroidieni ajută la controlul creșterii, repararea celulelor și functionarea metabolismului. Drept urmare, persoanele cu hipotiroidism pot prezenta oboseală, căderea părului, creștere în greutate, senzație de frig sau depresie.

Hipotiroidismul afectează 1-2% dintre oameni din întreaga lume și apare de 10 ori mai frecvent la femei decat la bărbați.

Doar alimentatia nu poate vindeca hipotiroidismul. Cu toate acestea, o combinație de nutrienți și medicamente potrivite poate ajuta la restabilirea funcției tiroidei și la minimizarea simptomelor.

Ce este hipotiroidismul?

Glanda tiroidă este o glandă mică, în formă de fluture, care se află lângă baza gâtului. Aceasta produce și stochează hormoni tiroidieni care afectează aproape fiecare celulă din organism.

Când glanda tiroidă primește un semnal numit hormon de stimulare a tiroidei (TSH), ea eliberează hormoni tiroidieni în sânge. Acest semnal este trimis atunci când nivelurile de hormoni tiroidieni sunt scăzute de catre glanda pituitară, o glandă mică care se găsește la baza creierului.

Uneori, glanda tiroidă nu eliberează hormoni tiroidieni, chiar și atunci când există suficient TSH. Acesta se numește hipotiroidism primar și este cel mai frecvent tip de hipotiroidism.

Aproximativ 90% din hipotiroidismul primar este cauzat de tiroidita Hashimoto, o boală autoimună în care sistemul imunitar atacă în mod greșit glanda tiroidă.

Alte cauze ale hipotiroidismului primar sunt deficitul de iod, tulburari genetice, administrarea anumitor medicamente și intervenția chirurgicală care îndepărtează o parte a tiroidei.

Alteori, glanda tiroidă nu primește suficient TSH. Acest lucru se întâmplă atunci când glanda pituitară nu funcționează corect și se numește hipotiroidism secundar.

Hormonii tiroidieni sunt foarte importanți. Ei ajută la controlul creșterii, repararea celulelor și reglarea metabolismului. Metabolismul afectează temperatura corpului și ritmul de ardere a  caloriilor. De aceea, persoanele cu hipotiroidism simt adesea frig și oboseală și pot creste in greutate cu ușurința.

Cum îți afectează hipotiroidismul metabolismul?

Hormonii tiroidieni ajută la controlul vitezei metabolismului. Cu cât metabolismul tău este mai rapid, cu atât corpul tău arde mai multe calorii în repaus.

Persoanele cu hipotiroidism produc mai puțini hormoni tiroidieni. Aceasta înseamnă că au un metabolism mai lent și ard mai puține calorii în repaus.

Metabolismul lent determina mai multe riscuri pentru sănătate: oboseala, nivel crescut de colesterol in sânge, îngreunarea procesului de slabire.

Cercetările arată că exercițiile aerobice de intensitate moderată până la mare vă pot ajuta să vă creșteți nivelul hormonilor tiroidieni. La rândul său, acest lucru poate ajuta la accelerarea metabolismului. Miscarea aeroba include mersul rapid, alergarea, drumețiile și canotajul.

Persoanele cu hipotiroidism ar putea beneficia, de asemenea, de creșterea aportului de proteine, cercetările aratand că dietele bogate în proteine ​​ajută la creșterea ratei metabolice.

Ce nutrienți sunt importanți?

Mai mulți nutrienți sunt importanți pentru sănătatea optimă a tiroidei.

Iod

Iodul este un mineral esențial care este necesar pentru a produce hormoni tiroidieni. Astfel, persoanele cu deficit de iod ar putea fi expuse riscului de hipotiroidism.

Deficiența de iod este foarte frecventă și afectează aproape o treime din populația lumii. Dacă aveți o deficiență de iod, luați în considerare adăugarea de sare de masă iodata la mese sau consumarea de alimente bogate în iod, cum ar fi alge marine, pește, lactate și ouă.

Suplimentele de iod nu sunt necesare, deoarece puteți obține o cantitate suficienta de iod doar din dieta. Unele studii au arătat că prea mult iod poate afecta, de asemenea, glanda tiroidă.

Seleniu

Seleniul ajută la „activarea” hormonilor tiroidieni, astfel încât aceștia să poată fi utilizați de organism.

Acest mineral esențial are, de asemenea, beneficii antioxidante, ceea ce înseamnă că poate proteja glanda tiroidă de deteriorarea produsa de radicalii liberi.

Adăugarea alimentelor bogate în seleniu în dieta este o modalitate excelentă de a-ți crește nivelul de seleniu. Acestea includ nuci braziliene, ton, sardine, ouă și leguminoase.

Cu toate acestea, evitați să luați suplimente de seleniu, cu excepția cazului în care sunteti sfatuit de medic. Suplimentele furnizează doze mari, iar seleniul poate deveni toxic daca se depasesc anumite cantități.

Zinc

La fel ca seleniul, zincul ajută organismul să „activeze” hormonii tiroidieni. Studiile arată, de asemenea, că zincul poate ajuta organismul să regleze TSH, hormonul care îi spune glandei tiroide să elibereze hormoni tiroidieni.

Daca aveți hipotiroidism, încercați să mâncați mai multe alimente bogate în zinc, cum ar fi stridiile și alte crustacee, carne de vită și pui.

Ce nutrienți sunt dăunători?

Mai mulți nutrienți pot dăuna sănătății persoanelor cu hipotiroidism.

Goitrogeni

Goitrogenii sunt compuși care pot interfera cu funcționarea normală a glandei tiroide. Ei își iau numele de la termenul gușă, care inseamna o glandă tiroidă mărită ce poate apărea odata cu hipotiroidismul.

În mod surprinzător, multe alimente comune conțin goitrogeni, inclusiv:

  • Alimente din soia: tofu, edamame etc.
  • Anumite legume: varză, broccoli, kale, conopidă, spanac etc.
  • Fructe și plante cu amidon: cartofi dulci, manioc, piersici, căpșuni etc.
  • Nuci și semințe: mei, nuci de pin, alune etc.

În teorie, persoanele cu hipotiroidism ar trebui să evite goitrogenii. Totusi, aceasta pare să fie o problemă doar pentru persoanele care au deficiență de iod sau care mănâncă cantități mari de goitrogeni.

De asemenea, gătitul alimentelor cu goitrogeni poate inactiva acești compuși.

Alimente de evitat

Din fericire, nu trebuie să evitați multe alimente dacă aveți hipotiroidism. Cu toate acestea, alimentele care conțin goitrogeni ar trebui consumate cu moderație și în mod ideal, gătite.

Iată o listă de alimente și suplimente pe care ar fi bine să le evitați:

  • Mei: toate soiurile
  • Alimente foarte procesate: hot dog, prăjituri, patiserie etc.
  • Suplimente: aportul adecvat de seleniu și iod este esențial pentru sănătatea tiroidei, dar o cantitate prea mare din ambele poate fi daunatoare.

Iată o listă de alimente pe care le poți consuma cu moderație. Aceste alimente conțin goitrogeni sau pot deveni periculoase dacă sunt consumate în cantități mari:

  • Alimente pe bază de soia: tofu, edamame, lapte de soia etc.
  • Anumite fructe: piersici, pere și căpșuni
  • Băuturi: cafea, ceai verde și alcool

Alimente recomandate

Există o mulțime de opțiuni alimentare dacă aveți hipotiroidism, inclusiv:

  • Ouă: ouăle întregi sunt cele mai bune, deoarece o mare parte din iod și seleniu se găsesc în gălbenuș, în timp ce albușurile sunt pline de proteine
  • Carne: toate tipurile
  • Pește si fruncte de mare
  • Legume: toate legumele – legumele crucifere este recomandat să fie consumate în cantități moderate si mai ales gătite
  • Fructe: toate celelalte fructe, inclusiv fructe de pădure, banane, portocale, roșii etc.
  • Cereale și semințe fără gluten: orez, hrișcă, quinoa, semințe de chia și semințe de in
  • Lactate: toate produsele lactate, inclusiv lapte, brânză, iaurt etc.
  • Băuturi: apă și alte băuturi fără cofeină

Persoanele cu hipotiroidism ar trebui să urmărească să mănânce o dietă bazată pe legume, fructe și carne slabă. Acestea sunt sărace în calorii și foarte sățioase, ceea ce poate ajuta la prevenirea creșterii în greutate.

Sfaturi pentru gestionarea greutății

Este foarte ușor să câștigi în greutate daca ai hipotiroidism, din cauza metabolismului lent. Iată câteva sfaturi pentru menținerea unei greutati sănătoase:

  • Odihna. Încearca să dormi 7-8 ore în fiecare noapte. Dormitul mai puțin decât atât este legat de creșterea în greutate, în special în jurul zonei abdominale.
  • Fii atent la mancare. Cu cat acorzi mai multa atenție la ceea ce mănânci, de ce mănânci și cât de repede mănânci, vei dezvolta o relație mai bună cu alimentele, vei constientiza mai bine alegerile tale alimentare si vei putea sa slăbești mai usor.
  • Practica yoga sau meditația. Yoga și meditația te pot ajuta să scăpi de stres și să iti îmbunătatesti sănătatea generală.
  • Alege o dietă săracă până la moderată în carbohidrați. Consumul unei cantități mici până la moderate de carbohidrați este foarte eficient pentru gestionarea greutății. Cu toate acestea, evita dieta ketogenă, deoarece consumul a prea puțini carbohidrați poate reduce nivelul hormonilor tiroidieni.

Exemplu de meniu pentru hipotiroidism:

  • Mic dejun:
    • fulgi de ovaz cu fructe de padure
    • budinca de chia
    • omleta cu legume si paine prajita
  • Pranz:
    • salata cu pui si nuci
    • salata cu ton si ou fiert
    • salata de quinoa cu legume si nuci
  • Cina:
    • peste la gratar sau la cuptor cu legume la aburi
    • muschiulet de porc la gratar cu varza la cuptor
    • creveti la gratar cu salata de rosii si busuioc