Dr. Andreea Gugoașă

Medic nutriționist

Clinica de nutriție Nutrislim – Unirii și Nutrislim – Dorobanți

 

 

 

 

Unii oameni cred că alimentele sănătoase sunt lipsite de gust și plictisitoare – dar nimic nu poate fi mai departe de adevăr.Iată 15 alimente sănătoase care au un gust mai bun decât alimentele de tip fast-food, snacks-urile sau chiar dulciurile consumate cel mai frecvent.

1. Căpșuni

Căpșunile au o aromă dulce și delicioasă. Căpșunile au un conținut scăzut de calorii și conțin multe vitamine, minerale și antioxidanți, fiind o sursă excelentă de vitamina C, mangan, folat și potasiu.

O cană (150 de grame) de căpșuni conține 3 grame de fibre și 45 de calorii.

Consumul de căpșuni a fost asociat cu îmbunătățirea sănătății inimii, un control mai bun al glicemiei și prevenirea cancerului.

2. Afine

Afinele sunt colorate, bogate în nutrienți și dulci. De asemenea, sunt bogate în multe vitamine și minerale, inclusiv vitamina C, vitamina K și mangan.

Afinele sunt un superaliment antioxidant care poate îmbunătăți memoria la adulții în vârstă și pot proteja împotriva stresului oxidativ și a bolilor cronice.

O cană (150 de grame) de afine are doar 84 de calorii, dar 4 grame de fibre.

Pot fi savurate fie proaspete, fie congelate și sunt delicioase daca sunt amestecate cu iaurt sau kefir.

3. Ciocolata neagră

Multe studii arată că ciocolata neagră este incredibil de sănătoasă și poate reduce riscul apariției mai multor boli. Este bogată în fibre și antioxidanți, precum și minerale – fier, magneziu, cupru și mangan.

S-a demonstrat că anumiti compușii vegetali din ciocolata neagră îmbunătățesc tensiunea arterială și funcția creierului și protejează împotriva bolilor de inimă și a efectelor dăunătoare ale razelor ultraviolete ale soarelui, prevenind îmbătrânirea pielii și apariția cancerului.

Pentru a profita la maximum de beneficiile sale pentru sănătate, consumați ciocolată neagră cu un conținut de cacao de cel puțin 70–85%.

4. Migdale

Migdalele sunt deliciul crocant suprem. Sunt bogate în grăsimi sănătoase pentru inimă, sunt foarte hrănitoare și nu necesită preparare. Migdalele sunt pline de antioxidanți și oferă cantități mari de fibre, proteine ​​și mai multe vitamine și minerale, cum ar fi vitamina E, mangan și magneziu.

Acestea pot reduce tensiunea arterială, colesterolul total si LDL colesterolul (colesterolul „rău”) – toate acestea fiind factori de risc pentru bolile cardiovasculare.

De asemenea, sunt foarte sățioase, în ciuda faptului că sunt bogate în grăsimi și calorii. Un studiu a arătat că prezența migdalelor într-o dietă de slăbit a determinat o pierdere în greutate cu până la 62% mai mare.

5. Fistic

Fisticul este bogat în grăsimi sănătoase pentru inimă, proteine ​​de înaltă calitate și fibre. Este, de asemenea, o sursă bună de vitamine B, fosfor, potasiu și fier.

Bogat în antioxidanți puternici, fisticul a fost asociat cu beneficii pentru sănătate, cum ar fi reducerea colesterolului LDL, a inflamației și a nivelului de zahăr din sânge.

Fisticul este foarte sățioas și poate ajuta la menținerea greutății atunci când este consumat cu moderație. Doar asigurați-vă că nu mâncați prea multe dintre acestea odată, deoarece fisticul este foarte bogat în calorii.

O singură ceașcă (125 de grame) de fistic poate avea până la 700 de calorii.


 
6. Cireșe

Aceste fructe sunt o gustare delicioasă și sănătoasă. Cireșele au un conținut scăzut de calorii, dar bogat în nutrienți precum fibrele și vitamina C. De asemenea, conțin mulți antioxidanți.

Cireșele oferă nutrienți care pot proteja împotriva unor afecțiuni precum cancerul, bolile de inimă, diabetul de tip 2 și boala Alzheimer.


 
7. Mango

Mango este un fruct tropical bogat în fibre solubile, o gamă largă de antioxidanți, precum și vitamina A (din beta-caroten) și vitamina C.

Are un conținut relativ scăzut de calorii și valori ale indicelui glicemic care variază de la scăzut la mediu, ceea ce înseamnă că nu ar trebui să provoace creșteri majore ale nivelului de zahăr din sânge.

Mango este bogat în antioxidanți care pot reduce riscul de boli cronice, inclusiv cancer.

Mango proaspăt este pur și simplu delicios și multor oameni le place să îl adauge în amestecuri de cereale, smoothie-uri sau iaurt pentru micul dejun.

8. Brânză

Mulți consideră brânza unul dintre cele mai delicioase alimente. Este foarte hrănitoare, fiind bogată în mai multe vitamine și minerale, precum calciu, vitamina B12, fosfor, seleniu și zinc. Ca aliment bogat în proteine, brânza poate promova scăderea tensiunii arteriale și o absorbție crescută a mineralelor.

Brânza și alte produse lactate sunt legate de îmbunătățirea sănătății oaselor și pot proteja împotriva osteoporozei, o boală caracterizată prin pierderea densitatii osoase și un risc crescut de fracturi.

Pe lângă faptul că oferă diverse beneficii pentru sănătate, brânza este pur și simplu foarte gustoasă și sățioasă.

9. Avocado

Avocado este un fruct mai neobișnuit, cu o textură netedă și cremoasă. Este bogat in acizi grași mononesaturați sănătoși, antioxidanți și fibre și o sursă excelentă de vitamine B, potasiu, cupru și vitaminele C, E și K.

Consumul de avocado este foarte benefic pentru sănătatea inimii, deoarece poate reduce colesterolul din sânge și trigliceridele cu până la 22%, în timp ce crește colesterolul HDL (colesterolul „bun”).

Avocado este, de asemenea, foarte sățios și nu crește foarte mult nivelul zahărului din sânge – toate acestea fac din el un aliment prietenos cu greutatea.

10. Popcorn

Nu mulți oameni știu că floricelele de porumb sunt cereale integrale. Cerealele integrale pot avea numeroase beneficii pentru sănătate, inclusiv o digestie îmbunătățită și un risc redus de boli de inimă și diabet de tip 2. De asemenea, pot ajuta la pierderea în greutate și la mentinerea ulterioară a acesteia.

Este relativ sărac în calorii și bogat în fibre. Doar asigurați-vă că evitați acele floricele de porumb la care se adauga uleiuri rafinate, unt sau alte topping-uri.

11. Cartofi dulci

Cartofii dulci sunt foarte nutritivi, bogați în fibre și delicios de dulci. Sunt o sursă excelentă de vitamina A (din beta-caroten) și oferă cantități decente de vitamina C, precum și alte vitamine și minerale. Cartofii dulci conțin, de asemenea, câțiva antioxidanți și pot reduce stresul oxidativ și astfel, riscul de cancer.

Fie că sunt fierți sau copți (dar nu și prăjiți), cartofii dulci au un gust grozav și sunt deosebit de delicioși.

12. Hummus

Este de fapt un piure de năut, adesea amestecat cu usturoi, pastă de semințe de susan (tahini), ulei de măsline și suc de lămâie.

Nautul este bogat în proteine ​​și fibre și conține o cantitate buna de diverse vitamine și minerale, inclusiv folat, tiamină, vitamina B6, magneziu, mangan și cupru.

Un studiu a arătat că năutul a redus semnificativ nivelul glicemiei și riscul de diabet zaharat tip 2, precum și colesterolul LDL – un factor de risc pentru bolile de inimă – și poate îmbunătăți sănătatea digestivă.

13. Iaurt

Iaurtul este un produs lactat fermentat care este atât delicios, cât și sănătos. Conține proteine ​​și grăsimi de înaltă calitate, precum și calciu și câteva vitamine.

Consumul de iaurt a fost asociat atât cu îmbunătățirea sănătății oaselor, cât și cu reducerea tensiunii arteriale.

Anumite tipuri de iaurt – comercializate ca iaurt probiotic – conțin culturi active de bacterii benefice. Aceste bacterii probiotice sunt legate de multe beneficii pentru sănătate, inclusiv îmbunătățirea colesterolului, imunității, digestiei și sintezei vitaminelor B și K.

Cu toate acestea, evitați iaurturile cu fructe din comert, care sunt pline de zahăr adăugat. În schimb, cumpărați iaurt natural și adăugați niște fructe, fructe de pădure sau musli pentru mai multă aromă și o textură crocantă.

14. Arahide

Arahidele sunt o sursă excelentă de acizi grași nesaturați, proteine ​​și fibre, dar și de vitamine și minerale, inclusiv vitaminele B, cupru, mangan, vitamina E, fosfor și magneziu. În plus, alunele sunt foarte bogate în antioxidanți – chiar mai mult decât unele fructe.

Sunt foarte sățioase și, în ciuda faptului că sunt bogate în grăsimi și calorii, nu sunt legate de creșterea în greutate. De fapt, sunt asociate cu un risc redus de obezitate, dar trebuie consumate cu moderatie pentru a evita excesul de calorii.

15. Pepene verde

Are un conținut scăzut de calorii, dar bogat in vitamine si antioxidanti, precum licopenul și citrulina. De asemenea, este o sursa excelentă de hidratare.

Pepenele verde și sucul lor pot scădea tensiunea arterială, pot crește sensibilitatea la insulină și pot reduce febra musculară după exerciții fizice intense. Datorită conținutului lui de apă și fibre, nu produce creșteri majore ale nivelului de zahăr din sânge.

Pepenele verde este un aliment revigorant și poate fi gustarea supremă într-o zi fierbinte de vară.

 
 

Asadar, data viitoare când ai poftă de ceva gustos, optați pentru unul dintre alimentele sănătoase din lista de mai sus. Nu numai că sunt chiar mai delicioase decât majoritatea alimentelor de tip fast-food, dar vă vor îmbunătăți si sănătatea.