Cât de des ai auzit: ”Slăbești 10 kg într-o lună cu dieta x” sau ”Mănâncă alimentul y și slăbești 1 kg pe zi”? Aceste metode, care apar an de an, mai ales înainte de sezonul cald, aduc promisiunea unei minuni. Deși, rațional vorbind, știm că acest lucru este imposibil, alegem de multe ori să credem că așa vom putea evita un proces de slăbit de mai lungă durată, care implică modificarea pe termen lung a obiceiurilor noastre alimentare.

 

Dietele cu efecte magice sunt deseori diete foarte restrictive, pe termen scurt, care produc un șoc în organism, ulterior acestora apărând o acumulare rapidă de kg și uneori o greutate mai mare decât cea inițială. Este faimosul efect ”yo-yo” – înfometarea repetată determină organismul să reziste în fața pierderii masei de grăsime. El stochează celulele grase în zona coapselor, a abdomenului, pe fese și genunchi. La un moment dat, în ciuda eforturilor depuse, balanța nu mai înclină în favoarea ta, iar scăderea în greutate necesită mai multe eforturi și este mai dificilă.

 

Un aspect important în procesul de slăbire, dar și în cel de menținere, este numărul de calorii acumulate pe parcursul zilei. Dacă mănânci mai puțin, organismul va consuma ceea ce primește și nu va mai avea ce să stocheze. Totuși, restricțiile extreme nu sunt recomandate din cel puțin 2 motive: apariția efectului yo-yo și cedarea în fața tentațiilor. Efectele pe termen lung necesită o modificarea obiceiurilor alimentare, adoptarea unor obiceiuri noi, sănătoase și implementarea lor. Va fi necesar să reduci cantitățile, dar și să optezi pentru alimente care aduc maxim de nutrienți și minim de calorii: proteine, legume, grăsimi sănătoase. De asemenea, celelalte alimente nu trebuie excluse definitiv, ci consumate în proporții și asocieri recomandate, în anumite momente ale zilei.

 

În afara faptului că interzicerea totală a anumitor alimente te poate demoraliza și te poate determina să abandonezi, aceasta poate fi și periculoasă pentru sănătate. Oboseala, carențele de vitamine și minerale, problemele cu pielea sau cu părul, anxietatea sunt urmări frecvente ale dietelor la modă, cum ar fi Dukan, Atkins, dieta disociată etc.

 

Cel mai bine ar fi să îți găsești o dietă care ți se potrivește ție, care îți oferă toți nutrienții și toată energia de care ai nevoie și, cel mai important, să fii sub supravegherea unui medic nutriționist care poate găsi cele mai bune soluții pentru tine. Și nu uita! Nicio dietă, nici chiar una personalizată, nu va fi eficientă pe termen lung dacă nu este urmată de o perioadă de menținere de minim 12 luni, în care să înveți să integrezi în viața ta noile obiceiuri dobândite.

 

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial